Piramida żywieniowa

Ustaw kursor nad wybranym poziomem piramidy żywieniowej

Piramida Żywieniowa IZŻ Poziom 1

Co najmniej 2 łyżki oleju rzepakowego dziennie dostarczają niezbędnych ilości nienasyconych kwasów tłuszczowych. Inne oleje roślinne i miękkie margaryny są także polecane w zdrowym żywieniu. Nie należy jednak przekraczać 3 łyżek tłuszczów dziennie.

Poziom 2

100-150 g ryby (preferowane są tłuste ryby morskie), chudego drobiu lub mięsa, albo 40-60 g grochu, fasoli, soi lub soczewicy, lub 2 jaja dostarczają pożądanych ilości białka.

Poziom 3

3 szklanki mleka dostarczają wystarczającą ilość wapnia ludziom w średnim wieku. Młodzież i ludzie starsi powinni spożywać 4 szklanki mleka. Zamiast szklanki mleka można spożyć 80 g białego sera lub 40 g sera żółtego

Poziom 4

400 g warzyw i owoców dziennie dostarcza niezbędnych ilości najważniejszych witamin i przeciwutleniaczy. Pożądane jest jednak większe spożycie (700 g). Należy spożywać więcej warzyw, niż owoców i przestrzegać urozmaicenia ich wyboru.

Poziom 5

Produkty zbożowe są najważniejszym źródłem energii (kalorii) w diecie. 40 g pieczywa lub 30 g kaszy, płatków lub makaronu (suche produkty) dostarcza około 100 kcal. Należy spożywać tyle tych produktów,żeby utrzymać szczupłą sylwetkę. Preferowane są produkty pełnoziarniste.

Poziom 6

Co najmniej 30 min ćwiczeń fizycznych dziennie pomaga utrzymywać szczupła sylwetkę, niski poziom cholesterolu, prawidłowe ciśnienie krwi i niskie stężenie glukozy we krwi.

Woda

Pij 2 litry wody mineralnej codziennie.

Wartość odżywcza Piramidy: 5 porcji produktów zbożowych, 400 g warzyw i owoców, 3 szklanki chudego mleka, 150 g chudego mięsa lub odpowiednia ilość produktów zamiennych i 2 łyżki stołowe oleju rzepakowego dostarczają około 1500 kcal i wystarczająca ilość składników odżywczych. Kaloryczność diety powinno się regulować głównie poprzez liczbę porcji produktów zbożowych.

Piramida zdrowego żywienia pochodzi z zasobów Instytutu Zdrowego Żywienia w Warszawie

Pomożemy Ci zmienić Twoje życie na zdrowsze

ZADZWOŃ TERAZ»

Umów się na wizytę z Twoim prywatnym dietetykiem. Zacznij zdrowsze życie od dziś razem z Ekodiet

Newsletter

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ekodiet, aktualnych promocji i otrzymywać ciekawostki żywieniowe zapisz się